Elektronisk faktura (e-faktura) kan användas för de flesta återkommande betalningar till Stockholms stad. E-faktura innebär att fakturan skickas direkt till betalarens internetbank och nödvändiga uppgifter blir förifyllda.
Vill du ha e-faktura anmäler du det till din internetbank. Sök efter Stockholms stad. Kontakta din bank om du har frågor kring hur du gör.
Om du får fakturor från flera av Stockholms stads förvaltningar har du flera kundnummer. Du måste göra en anmälan för varje kundnummer du vill ha e-faktura för.
Skulle du få en påminnelse på en e-faktura, skickas den ut på papper.
Sluta få e-fakturor
Om du inte längre vill ha e-fakturor från Stockholms stad behöver du göra en avanmälan i din internetbank. Du kommer då sluta få e-fakturor från samtliga förvaltningar inom Stockholms stad.
Har du e-faktura från flera förvaltningar så behöver du anmäla dig på nytt för de förvaltningar du vill få e-fakturor från även i fortsättningen.
Företag
För företag som vill ta emot e-fakturor från staden, se webbplatsen för leverantörer och utförare.
Fakturor från Stockholms stad och stadens bolag
Du kan också få dina fakturor via e-post.
Kontakta den förvaltning som skickar fakturan om du vill byta. Kontaktuppgifter finns på fakturan.
Autogiro kan användas för de flesta återkommande betalningar till Stockholms stad. Autogiro innebär att fakturabeloppet dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Du får fakturan hemskickad eller direkt till din internetbank som specifikation till betalningen.
För att kunna börja betala via autogiro måste du först göra en medgivandeansökan. Ansökan ska sedan godkännas.
Du ansöker i internetbanken för det bankkonto som pengarna skall dras från. Sök fram den förvaltning som skickar fakturorna. Ange sedan vilket kundnummer ansökan gäller. Kundnumret hittar du på din senaste faktura.
Det går bra att betala för någon annans fakturor, till exempel för sambo, make eller maka. Ange då både kundnummer och dennes personnummer i ansökan.
Om du får fakturor från flera olika förvaltningar inom Stockholms stad och vill få alla dessa kopplade till autogiro måste du göra flera medgivandeansökningar.
I de fall du inte kan göra anmälan via internetbank finns medgivandeblanketter som komplement. Skicka den ifyllda blanketten till stadens serviceförvaltning för handläggning.
Medgivande för autogiro – blanketter
Under hösten 2026 börjar stadens förvaltningar att skicka fakturor till den digitala brevlådan Kivra.
Om du har Kivra och idag får pappersfakturor från staden kommer du istället få dem i Kivra. Där kan du också betala fakturan direkt med Kivras betaltjänst.
Du påverkas inte om du inte har Kivra, om du redan har e-faktura eller om du får dina fakturor via e-post.
I Kivra kan du även dela din brevlåda med någon annan om du vill att personen ska kunna se dina fakturor.
Om du inte vill få fakturor från oss via Kivra behöver du byta till e-faktura eller faktura via e-post och pausa avsändaren Stockholms stad i Kivra.
Skulle du få en påminnelse skickas den fortsatt ut på papper.